آشنایی با انواع طراحی سایت گرافیکی بر اساس رابط کاربری-1

ظاهر سایت یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که بازدیدکننده را به خود جذب می کند. در این مقاله قصد داریم به انواع طراحی سایت بر اساس رابط کاربری بپردازیم و ببینیم هرکدام از این طراحی سایت ها چه ویژگی های منحصر به فردی دارند ؟
اما سلیقه ی بازدیدکنندگان یکی نیست. یک سایت می تواند از نظر گروهی از بازدیدکنندگان بسیار خوب و حرفه ای به نظر رسد و از طرف دیگران بسیار بد و ابتدایی. یک طراح سایت خوب ، وبسایت را با سلیقه ی خود نمی سازد بلکه بنابر گروه مخاطبین سایت (بازدیدکنندگان) و آنچه مدیر سایت تمایل دارد طراحی می کند. به عنوان مثال برای یک سایت حقوقی نمی توان از طرح های فانتزی استفاده کرد زیرا اینکار بازدیدکننده را کودک تلقی می کند و به سایت جنبه شوخی می دهد.
بر اساس تجربیاتی که از گشت و گذار در اینترنت و تحقیق درمورد انواع طراحی سایت کسب شده ، متوجه شده ایم اغلب سایت ها در میان یکی از چهار دسته ی زیر قرار می گیرند. اگر این دسته بندی را ندانید و کار را به طراح بسپارید ممکن است در پایان کار اصلا از سایتتان راضی نباشید و حتی حاضر به نشان دادن آن به اعضای خانواده نداشته باشید، چه برسد به بازدیدکننده و رقیبان. در نتیجه با دانستن آنها راحت تر می توانید سایت مورد نیاز خود را تجسم کرده و سفارش دهید.

– طراحی سایت سایت های نا منظم که امروزه یکی از پر طرفدارترین طراحی های جدید دنیای گرافیستان هستند، به سایت هایی گفته می شود که از خصوصیات زیر برخوردارند :

رها، کهنه، لبه های نا متقارن، محو شده و کاملا متفاوت. این خصوصیات، سایت را از دیگر وبسایت های براق، ساده و خط کشی شده ی نسل قبل طراحی جدا می کند. اما باید به این مورد توجه داشته که با وجود این خصوصیات نظم و هارمونی خاصی در این سایت ها وجود دارد که باعث اذیت شدن مخاطب نمی گردد. درواقع این سایت ها با وجود بی قانونی در طرح گرافیک چهارچوب خاصی برای پیاده سازی دارند.
این گونه سایت ها برای هنرمندان ، افراد خلاق و دوستداران طراحی های مدرن و متفاوت مناسب است و برخی از پزشکان، مهندسان، مرتبان و کسانی که با خط کش و نظم ساخت انسان، میانه ی خوبی دارند اصلا آن را نمی پسندند.

– طراحی سایت خلوت:

این نوع طراحی سایت، در ظاهر ساده هستند اما تفکری در پی ساخت آنها نهفته است. استفاده از المان های کم و گرافیکی و دو یا سه رنگ در آنها، ظاهری متفاوتی بهشان داده است و بلعکس دسته قبلی به تمیزی معروفند. متمایز، حرفه ای و مدرن هستند، همچنین پیام “صاحب این سایت مشتاق است” و ” صاحب این سایت قابل اعتماد است” را به بازدیدکننده القا می کند. این گونه سایت ها برای همه مناسب است غیر از کسانی که دوست ندارند تفاوت شایانی با بقیه داشته باشند. این تفاوت آنها را می ترساند و سایت های استاندارد را می پسندند که در ادامه همین مقاله می خوانیم.

– طراحی سایت پر المان :

این طراحی طرفدارانش در ایران بیشتر از طراحی سایت دسته های دیگر می باشد. موضوع سایت تعیین می کند وبسایت از چه المان ها و رنگ هایی تشکیل شده یاشد. مثلا اگر موضوع سایت شرقی ، سنتی هنری و ایرانی باشد از انواع المان های بوته جقه، فلورال یا انواع گلیم و بافت آن در سایت استفاده می شود. یا اگر موضوع سایت کودک یا فضایی فانتزی باشد، آیکون های مختلف در جای جای بک گراند و هدر بکار می رود. این سایت ها اگر به درستی طراحی شوند فضایی گرم، پر هیجان را ایجاد می کنند و صاحب سایت را فردی با پشتکار، خونگرم و پر مشغله معرفی می نمایند.

– طراحی سایت ساده و استاندارد:

این طراحی را خوب می شناسید. اغلب سایت هایی که می بینید از این نوع طراحی بهره بردند. هدری مستطیلی در بالای صفحه، منو در زیر هدر یا به صورت عمودی، همه قسمت ها در سایت قاب و محدوده دارند، معمولا از رنگ های رایج خاکستری، سفید برای بک گراند با طرح های خط یا شیار استفاده می شود.
هدر ها شامل جند عکس هستند. البته این طرح ها می توانند در کمال سادگی زیبا هم باشند و با تلفیق درست رنگ و عکس هدر ، حسی حرفه ای ایجاد کنند. اما ظاهر اینگونه سایت ها یاد بازدیدکننده نمی ماند که برای برخی از صاحبان سایت، اصلا مهم نیست و به مسائل دیگری همچون محتوای با ارزش اهمیت می دهند، که درست هم هست. این سایت ها برای شرکت ها، تجار ، وکلا و مشاغل جدی بسیار مناسب هستند .

 

لینک های مرتبط

 

منبع: پارسی کدر