در این ویدئو شما یاد خواهید گرفت :

داشتن وب سایت چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای داشتن یک وب سایت باید موارد زیر را در اختیار داشته باشیم:

  1. ثبت دامنه
  2. اجاره هاست
  3. طراحی سایت

 ثبت دامنه چیست؟

 برای داشتن یک وب سایت اولین مرحله ثبت یک دامنه اینترنتی می باشد، که به این اسم اینترنتی دامنه (domain)، نیز گفته می شود. شما برای ثبت یک دامنه نیاز به مدرک خاصی ندارید و هر شخص حقیقی می‌تواند نام دامنه خود را ثبت نماید.

دامنه ها از پسوندهای مختلفی تشکیل شده اند همانند .com .net .ir .org .it .de .ch و … پسوندهای نام اینترنتی بسیار گسترده هستند و به همین پسوندها محدود نمیشود، ولی معمولا این پسوندهای رایج هستند که در این بخش میخواهیم در مورد این پسوند ها صحبت کنیم. یکی از رایج ترین نوع این پسوند ها com. هست که در واقع در بین مردم شناخته شده تر میباشد، ولی از نظر تکنیکال و فنی هیچ اولویتی به دیگر پسوندها نداشته است و فقط از نظر شناخت بین مردم بشترین سطح محبوبیت را دارا می باشد. در ایران پسوند ir. بعد از پسوند com.بیشترین سطح محبوبیت و الویت را داشته است.

تفاوتی که دامنه ir. با دامنه com. دارد این است که، دامنه com. زیر نظر سازمان بین الملل در بخشی به نام ICAN که درآنجا به ثبت می‌رسد میباشد. اما دامنه ir. با اینکه در ICAN  به ثبت می‌رسد در مرتبه  پایین تر و زیر نظر کشور ایران می باشد و ایران قوانین ثبت این دامنه را تعیین می کند.

در اینجا نکته ای وجود دارد که اساسا کلیه دامنه های دو حرفی مختص به نام کشورها می باشد که در اصطلاح به آنها Country Code نیز گفته میشود.

همانند دامنه های :

ir. : برای کشور ایران بوده که در ایران بیسار شناخته شده می باشد.

de.  :  برای کشور آلمان بوده که در این کشور بسیار جا افتاده است.

it.  : برای کشور ایتالیا بوده که به صورت تقریبا جا افتاده در این کشور میباشد.

ch. : برای کشور چین بوده که در این کشور بسیار جا افتاده نمی باشد.

لینک های مرتبط