در این ویدئو شما یاد خواهید گرفت :

داشتن وب سایت چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای داشتن یک وب سایت باید موارد زیر را در اختیار داشته باشیم:

  1. ثبت دامنه
  2. اجاره هاست
  3. طراحی سایت

 درآموزش قبل شما یاد گرفتید که دامنه چیست و درادامه مقاله به شما در مورد هاست و نحوه عملکرد آن توضیح خواهیم داد.

 پس از ثبت دامنه خود در اینترنت، دومین مرحله برای داشتن یک وب سایت اجاره یک هاست (host) یا میزبانی وب می باشد.

 هاست چیست ؟

 برای اینکه بخواهیم برای شما توضیح بدهیم که هاست چیست، باید کمی از مرحله طراحی سایت را توضیح دهیم :

 پس از طراحی یک سایت حاصل طراحی شما از تعدادی فایل کامپیوتری تشکیل خواهد شد که شامل تصاویر سایت شما، فایلهای متنی سایت شما و…..  خواهد بود که این طراحی باید بر روی کامپیوتری قرار بگیرد که هرشخصی نام دامنه شما را بر روی اینترنت جستجو کرد بتواند این اطلاعات شما را مشاهده کند و برای این کار ما نمی‌توانیم این اطلاعات طراحی را  بر فرض مثال برروی کامپیوتر خانگی خود یا محلی که طراحی را برای ما انجام دادند ذخیره سازی کنیم، برای این کار باید فضایی را بر روی اینترنت اجاره کرد و این اطلاعات را بر روی آن ذخیره سازی کنیم، که به این محل برای ذخیره سازی نیزهاست گفته می شود. معمولاً این مکان ها که در اصطلاح با نام دیتاسنتر شناخته می شود و دارای کانکشن های اینترنت پر قدرتی می‌باشند، که اطلاعات شما و نام دامنه خریداری شده توسط شما در آن نیز قرار می گیرد.

 شما برای اینکه بتوانید به یک فضا ذخیره سازی برروی اینترنت دسترسی داشته باشید باید این فضا را از دیتاسنتر اجاره کنید که به این صورت است که باید سالیانه مبلغ اجاره این فضا را بر روی دیتاسنتر پرداخت نمایید و در صورت عدم پرداخت هزینه دیتا سنتر اطلاعات شما را پاک و هاست اجاره شده توسط شما را به شخص دیگری واگذار می نمایند .

حال که با مفهوم  هاست آشنا شدید و نحوه عملکرد آن را می دانید به سراغ طراحی سایت می رویم.

 طراحی سایت چیست؟

 طراحی سایت برای شما همانند یک ویترین مغازه عمل میکند که شما برای داشتن این ویترین یا باید مغازه را خریداری کنید و یا باید آن را اجاره کنید، این را به خاطر داشته باشید که در هر حالت به آن اجاره هاست می توان گفت که خرید هاست وجود ندارد و باید آن را اجاره کرد. ولی در قسمت طراحی سایت مانند خرید مغازه می ماند و شما تنها یکبارهزینه آن را پرداخت می کنید.

سوال: اگر شما بعدا بخواهید طراحی سایت خود را به طور کل عوض کنید آیا باید باز هزینه بپردازید ؟

 پاسخ شما : بله، شما در صورت ایجاد تغییرات اساسی در سایت خود مجددا باید وب سایت خود را طراحی کرده و آن را بازنگری کنید ولی در صورت عدم تغییرات اساسی در سایت خود نیازی به پرداخته هزینه برای سایت دیگر نخواهید داشت.

 برای طراحی یک سایت معمولاً از نرم افزارهای آماده استفاده می شود که می توان از جمله آنها به: دروپال، جوملا، وردپرس، پرستا شاپ نیز اشاره کرد. شما می توانید طراحی گرافیکی بر روی تمامی این نرم افزارهای  نام برده شده داشته باشید که به آن گرافیک تم گفته می شود.

 در این جا سوالی که مطرح می شود این است که آیا لازم است ما از نرم‌افزار آماده استفاده نکنیم ؟

 این گونه به این سوال پاسخ دهیم که تا هنگامی که ما میتوانیم نیازهای خود را در قالب این نرم افزارها داشته باشیم نیازی به طراحی از پایه نمی‌باشد.همانند این می‌ماند که ما در عصر کنونی دوباره چرخ را اختراع کنیم. همین استفاده از نرم افزارهای آماده هزینه طراحی سایت ما را بسیار پایین آورده در صورتیکه هزینه طراحی از پایه بسیار گران بوده و مقرون به صرفه نمی باشد. جالب است بدانید که نرم افزارهای آماده بالغ بر ۲۰۰۰۰ امکان بر روی خود دارند که می‌توانند نیازهای خاص شما را برآورده کند.

 پس از انتخاب نرم افزار طراحی سایت شما باید سایت خود را چیدمان کنید که این چیدمان شامل صفحه درباره ما، تماس با ما، محصولات سایت شما، گالری تصاویرسایت شما، شماره تماس ها یا آدرس سایت شما می باشد. که به این امر ورود دیتا گفته می‌شود که آخرین بخش برای داشتن یک وب سایت می باشد .

امیدواریم که این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد .

لینک های مرتبط